בין הגלוי לסמוי

מתוך דברים שאמרתי ב"שיח גלריה", בתערוכה של מיכל לויט, בית האמנים, אלחריזי, ת"א  09 דצמבר 2011

התבוננות מדיטטיבית מעמיקה, שמטשטשת את הפרטים, מגלה את האמת הנסתרת, הפנימית של האובייקט, מאתרת את המהות, מאירה את הסדר הפנימי, חושפת את הארגון הפנימי של הגלוי, את השלד שעומד מאחורי אינסוף הפרטים, את האמת הבסיסית שסביבה מתלכדים הפרטים.

"מרוב עצים לא רואים את היער": כדי לראות את היער, צריך להתרחק. רק כאשר מתקיים מרחב פוטנציאלי, שמאפשר ריחוק אסתטי (כדברי ויניקוט), ניתן להבין את המהות האמיתית של הדבר, מהות שאינה נמצאת בפרטים אלא בהקשר שלהם, ביחסים שלהם עם הסביבה, ביחסים שלהם בינם לבין עצמם וביחסים שלהם איתנו, עם הצופים בהם.

כצופה\מאזינה, היחסים שלי עם האובייקט, תלויים בסדק של הלא צפוי, זה ששובר את השלם, זה שמעלה סימן שאלה ביחס לגלוי. הם תלויים בחריץ הלא מבואר, האניגמטי, המסקרן, המכסה, המסתורי, שהאובייקט משאיר להתערבות אישית. זוהי קריאה מאתגרת לפרשנות האישית ליצירה, הזמנה לדיאלוג. הזמנה כזו יכולה להתקיים רק כאשר הפרטים אינם נמסרים במלואם, כאשר נשאר איזה מקום בלתי עשוי, בלתי פתור, דרכו אני מוזמנת להשתתף ביצירה עם הפרשנות האישית שלי.

סביב תפיסה זו מגובשת האסתטיקה של הזן: השלם הוא סגור, הוא הרמוני, יש בו שיווי משקל פנימי ולכן הוא אינו מזמין. על יצירת האמנות להכיל בקרבה משהו מהחומר ההיולי הכאוטי ממנו היא נוצרה, שממנו היא נבראה. חלק זה, הלא עשוי, הסדוק, הלא גמור, הפגיע או הפגוע, הלא שלם, הלא מושלם, הוא זה שמזמין אותי כצופה, כקוראת או כמאזינה, להתחבר ליצירה.

לתפיסה זו יש נוכחות בכלי קרמיקה זניים, בקליגרפיה, בציורי אוקיו-אה ובהייקו: ככל שהם מינימליסטיים, הם מכילים את המירב. הצמצום והדיוק, הם ערובה למסע מרתק שלי, כקוראת \ צופה \ מאזינה, אחר הגילוי האישי שלי. רעיון זה גלום בשירה כולה: היא תמצית המכילה את המרובה. היא הצוף הנסתר, החבוי, המסתורי.

זיאמי מוטוקיו, אסתטיקן יפני שנולד במאה ה- 14 (1363), קרא לאסתטיקה הזו, שמכילה בו זמנית את הגלוי ואת הנסתר, "הפרח של המסתורין". במרכזה של התפיסה עומדת הדואליות של גילוי והסתרה בפרט, ושל ניגודים בכלל. עמידה דמומה שמכילה פוטנצאלית את כל אינסוף התנועות האפשריות כולן, הרפיה מרוכזת בה האדם מלא ומרוקן משליטה, מצב שהוא בו זמנית גם התמסרות מלאה לזרימה, גם הזרימה עצמה, וגם הקשבה מלאה לה. כמו מדיטציה חזקה, שהיא מרוכזת ביותר ורפויה ביותר בו זמנית. תיאור מדויק זה, הוא גם תיאור החוויה של היצירה. כך, למשל, בדיוק, מתארים שחקני תיאטרון גם את חווית המשחק הבימתי.

אז מה הוא התעתוע של הגלוי בנסתר ושל הנסתר בגלוי? בלי הסתרה, אין גילוי. כשהגלוי גלוי, אין מה לגלות, אין אתגר, אין סקרנות, אין התפתחות. אפשר לחשוף, לפענח ולגלות משהו, רק כאשר קיימים כיסוי, צופן, הסתרה. זהו גם המתח שהבורקה והשאל השחור מייצרים. הכיסוי מאפשר לדימיון האינסופי להמציא את היופי האולטימטיבי, את האבסטרקטיזציה המושלמת של השלמות.

מודעות פרסומת

אודות ditironen

אני משוררת ומרצה באוניברסיטה העברית, עוסקת בשירה, בעריכה של ספרי שירה, במחקר תיאטרוני ובמדיניות תרבות, יועצת בתחום ניהול אמנויות ומדיניות תרבות ופעילה במאבק לקידום מדיניות תרבות בישראל. התואר השלישי שלי (בתיאטרון, אוניברסיטת תל אביב, מנחה: פרופ' יעקב רז) עוסק בחווית העצמי של שחקן התיאטרון בזמן המופע. פרסמתי מאמרים ומסות בתחומי עיסוקי וכן ששה ספרי שירה, מהם שניים ראו אור בצרפת. שיריי מתפרסמים באנתולוגיות ובכתבי עת בעברית ובשפות רבות אחרות ואני מרבה להופיע עמם בפסטיבלים ובבמות ספרותיות בארץ ובעולם. על שירתי זכיתי בשלושה פרסים בינלאומיים, ביניהם בפרס היוקרתי של פסטיבל טרה פואטיקה. ספרי האחרון, "שיבת הבית ונדודיו", זכה בפרס קוגל לספרות יפה. בשנים 1999-2006 ניהלתי במשרד התרבות (מינהל התרבות) את תחומי התיאטרון והספרות וריכזתי את תחום מדיניות התרבות, ובשנים 1997-1999 ניהלתי בעיריית תל אביב (האגף לאמנויות) את תחומי התיאטרון והספרות.
פוסט זה פורסם בקטגוריה שירה, תיאטרון, מדיניות תרבות וניהול אמנויות, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על בין הגלוי לסמוי

  1. אורנה לבבי הגיב:

    דיתי יקירה, נפלא שאת אצלי על הצג עם ניחוח צבעוני עשיר ורבגוני
    תודה על הטעימה
    בהנאה
    אורנה לבבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s